"Bαδίζοντας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις ... σε έναν κόσμο με γνώση ... σε έναν κόσμο που εγώ & εσύ θα είμαστε ίσοι ..." E.D.

Μαθησιακές Δυσκολίες


Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες




  Οι μαθησιακές δυσκολίες σύμφωνα με τον επικρατέστερο ορισμό αναφέρονται σε «μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών». Οι επιδράσεις των μαθησιακών δυσκολιών ανάγονται στην γλώσσα, αντίληψη, μνήμη, προσοχή και συγκέντρωση, μεταγνώση, αυτορρύθμιση, στα κίνητρα, στη συμπεριφορά, στις κοινωνικές δεξιότητες,  στη συναισθηματική εξέλιξη, στη σχολική μάθηση, στη κινητικότητα, και στον προσανατολισμό.


Ελλειμματικές αντιληπτικές λειτουργίες

(δυσκολίες στην ακουστική – οπτική αντίληψη και επεξεργασία).  Δυσκολίες στην αντίληψη σχέσεων (αντίληψη αντικειμένων στο χώρο) του χώρου, οπτική διάκριση (διάκριση αντικειμένων με κάποια χαρακτηριστικά) , οπτική μνήμη (δυσκολίες στην αποθήκευση και ανάκληση των οπτικών πληροφοριών)& οπτική ακολουθία (δυσκολίες στην αντίληψη ακολουθιών αντικειμένων). Προβλήματα στην ακουστική μνήμη (δυσκολίες αποθήκευσης και ανάκλησης πληροφοριών που δόθηκαν προφορικά)


Δυσκολίες στη Γλώσσα

Δυσκολίες στο να χωρίζουν τις ποτάσεις σε λέξεις, τις λέξεις σε συλλαβές και τις συλλαβές σε φωνήματα. Προβλήματα στη παραγωγή & εύρεση ομοικαταληξίας, στη σύνθεση φωνημάτων, δυσκολίες στην αφαίρεση ή προσθήκη συλλαβές μέσα σε λέξεις προφορικά. 1.Ελλείμματα φωνολογικά στην ανάγνωση & γραφή. 2. Έλλειμα στην ικανότητα για αυτόματη ονομασία οπτικών συμβόλων. 3. Χαμηλές επιδόσεις στο λεξιλόγιο και στη γνώση του συντακτικού & ορθογραφίας. 4.Γλωσσικά προβλήματα επεξεργασίας & σημασιολογίας.



Δυσκολίες στη Μνήμη


 Οι δυσκολίες στη μνήμη σχετίζονται με την ανάγνωση, ορθογραφία και τα γλωσσικά προβλήματα. Ομοίως δυσκολίες στην ανάκληση, απόδοση πληροφοριών με διακυμάνσεις, προβλήματα στην αισθητηριακή – βραχυπρόθεσμη – μακροπρόθεσμη μνήμη.



Δυσκολίες στη Προσοχή και  Συγκέντρωση


Τα προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης είναι τόσο έντονα, που μπορεί να θεωρηθεί πως οι μαθητές με ΜΔ ανήκουν στην ίδια ομάδα με εκείνους που έχουν ΔΕΠ-Υ. 

1.Φτωχή προσοχή λόγω δυσκολίες επιλεκτικής προσοχής. 
2.Αργή επεξεργασία των πληροφοριών που οδηγεί στη διάσπαση. 
3.Έλλειψη & ανεπαρκής εφαρμογή στρατηγικών. 
 4. Έλλειψη κινήτρων & ενδιαφέροντος για τα έργα που δίνονται να εργαστούν.



  Μεταγνωστικά προβλήματα


Tα μεταγνωστικά προβλήματα επηρεάζουν τη σχολική τους επίδοση. 1.Αναγνώριση των απαιτήσεων (πλήρης αδυναμία αναγνώρισης των απαιτήσεων ή λανθασμένη ερμηνεία). 

2.Επιλογή και εφαρμογή στρατηγικών (επιλογή τεχνικών για την ολοκλήρωση ενός έργου). 
3.Παρακολούθηση & ρύθμιση(διορθωτικά) την απόδοση στο έργο. 
4.Αξιολόγηση του γνωστικού έργου (πληροφορίες που αποκτήθηκαν σημαντικές καθώς και το βαθμό επεξεργασίας τους)



Αδυναμία Αυτορρύθμιησης της μαθησιακής συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον 

Η αυτορρύθμιση είναι ένας αριθμός εργασιών που περιλαμβάνουν τη στοχοθεσία, τις στρατηγικές σχεδιασμού, οργάνωσης, κωδικοποίησης και αποθήκευσης πληροφοριών, την παρακολούθηση και τον έλεγχο των γνωστικών λειτουργιών και του θυμικού, της πεποιθήσεις κινητοποίησης του ίδιου του εαυτού. 



Έλλειψη κινήτρων 

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες δεν υιοθετούν ισχυρά κίνητρα, ως επακόλουθο η μορφή μάθησης είναι παθητική = σχολική αποτυχία. 


Προβλήματα Συμπεριφοράς 

Τα προβλήματα συμπεριφοράς που συνήθως εκδηλώνονται είναι από επιθετικότητα έως εσωστρέφεια. Και επί το πλείστον είναι απόρροια των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν μέσα στη τάξη και τις ανατροφοδοτούν με αυτό τον τρόπο.


Προβλήματα στην κοινωνική εξέλιξη και σχέσεις 

Σχολική αποτυχία, χαμηλή δημοτικότητα και αυτοπεποίθηση. 



Μειωμένη Συναισθηματική εξέλιξη 

Χαρακτηριστική η εμφάνιση περισσοτέρων αρνητικών και λιγότερων θετικών συναισθημάτων σε σχέση με τους συνομήλικους τους, άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοαντίληψη. 


Προβλήματα στη σχολική μάθηση


1.Δυσκολίες στην ανάγνωση (ευχέρεια, άμεση κατανόηση, αποκωδικοποίηση
2.Στην παραγωγή του γραπτού λόγου (γραφο - κινητικές δεξιότητες, ορθογραφία, οργάνωση και δομή, λεξιλόγιο, περιεχόμενο γραπτής έκφρασης).
3. Μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά. 

Δυσκολίες στην αδρή - λεπτή κινητικότητα

Δυσκολίες στον προσανατολισμό 




ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ τα χαρακτηριστικά των παιδιών με Μ.Δ. σύμφωνα με Μercer   (1987) .... 



    
  1. Διαταραχές σε μια ή περισσότερες ψυχολογικές διεργασίες π.χ. αντιληπτιές,μηνημονικές,  τοποχρονικές, γραφικές, κ.α.
  2. Διαταραχές μάθησης που δεν οφείλονται σε αισθητηριακές ανεπάρκειες (π.χ. νοητική στέρηση, συναισθηματικές διαταραχές ή κοινωνικοπολιτιστική αποστέρηση)
  3. Ασυμφωνία στην εξέλιξη των επιμέρους ικανοτήτων και δυνατοτήτων της αναμενόμενης εξέλιξης
  4. Διαταραχές προσοχής , συγκέντρωσης (διαφέρει από τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ)  
  5. Αντιληπτικοκινητικές δυσκολίες & αδυναμία γενικού συντονισμού
  6. Ειδικής δυσκολίες σε σχολικά μαθήματα όπως είναι η ανάγνωση, η γραφή, η ορθογραφία, η αριθμητική
  7. Συναισθηματική αστάθεια
  8. Αταξία μνήμης και σκέψης
  9. Προβλήματα γλωσσικής ανάπτυξης
  10. Προβλήματα κοινωνικής συμπεριφοράς και σχέσεων





Ενδεικτική Βιβλιογραφία

  • "Μαθησιακές Δυσκολίες: Βασικές έννοιες & χαρακτηριστικά" (2007). Σουζάνα Παντελιάδου, Γιώργος Μπότσας. Βόλος


Σχόλια