"Bαδίζοντας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις ... σε έναν κόσμο με γνώση ... σε έναν κόσμο που εγώ & εσύ θα είμαστε ίσοι ..." E.D.

Δυσαριθμησία και "δύσκολες" μαθηματικές πράξεις ...

ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑ




Η δυσαριθμησία αποτελεί μια μορφή διαταραχής της κατηγορίας των ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ (Μ.Δ.). Αποτελεί μια έντονη δυσκολία στην εκμάθηση και κατανόηση , αλλά παράλληλα και ανάπτυξης των μαθηματικών δεξιοτήτων. Είναι μια ισχνή διαταραχή, η οποία καθιστά δυσχερής της κατανόηση και των πιο απλών μαθηματικών πράξεων. 
Η δυσκολία στην κατανόηση και την περάτωση των αριθμητικών πράξεων οδηγεί πολύ συχνά στον εκνευρισμό των παιδιών, την εξουθένωση για την παραγωγή αλλά και την λύση μιας αριθμητικής πράξης αλλά και στην μετέπειτα αδιαφορία, διότι προσπαθούν, αλλά δεν επιτυγχάνουν το στόχο τους.
O ορισμός που δίνεται για την δυσαριθμησία, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι η μαθησιακή δυσκολία που αφορά ικανότητες στην μαθηματική σκέψη. Θεωρείται μια αναπτυξιακή δυσκολία, τόσο σοβαρή, όσο και η δυσλεξία.
Κάποια από τα σημάδια της δυσαριθμησίας μπορεί να είναι η λύση απλών μαθηματικών πράξεων. Μια συνήθης κατάσταση, είναι ισχνή χρήση των δακτύλων για το μέτρημα και ο αρκετός χρόνος για την ολοκλήρωση μιας απλής πράξης. Ακόμα, τα λανθασμένα αποτελέσματα κατά 1 μονάδα. Ακόμα, εμφανείς δυσκολίες στην αφαίρεση και την διαίρεση, παρά στην πρόσθεση.  Δυσκολία στην αντίληψη και κατανόηση ποσοτήτων και μεγεθών, η δυσκολία στον προσανατολισμό στο χώρο , και το μπέρδεμα της πλευρίωσης. Η όχι και τόσο καλή μνήμη στις πρόσφατες μαθηματικές έννοιες που έχει διδαχθεί, ακόμα και όχι τόσο καλή μνήμη στην προπαίδεια. Η εξάσκηση και η μελέτη δεν προάγουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, μπερδεύεται στο ποιες πράξεις να χρησιμοποιήσει για να λύσει προβλήματα, αποθαρρύνεται με τους μεγάλους αριθμούς. Οι παραπάνω ενδείξεις είναι επί το πλείστον οι πιο εμφανείς, για να προβληματίσουν έντονα και τους μεγάλους σχετικά με το παιδί τους.
Η δυσαριθμησία δεν σημαίνει πως το παιδί έχει χαμηλή νοημοσύνη, ίσα – ίσα, η νοημοσύνη του μπορεί να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα. Η δυσαριθμησία, ουσιαστικά θα μπορούσαμε να πούμε πως σχετίζεται με την ικανότητα προς αντίληψη ποσοτήτων, αριθμών, μεγεθών, αποστάσεων στο χώρο, κ.ο.κ.
Όσον αφορά την παρέμβαση στην περίπτωση της δυσαριθμησίας, ο εκάστοτε εκπαιδευτικός που θα αντιληφθεί την παρούσα διαταραχή, θα πρέπει να προχωρήσει σε εξέταση με σταθμισμένα τεστ, είτε με συνεργασία με κάποιον ειδικό και στη συνέχεια να δημιουργήσουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Η δυσκολία στα μαθηματικά, σε αυτήν την περίπτωση, δεν οφείλεται στην απουσία κινήτρων ή διάθεσης του παιδιού.
Παράλληλα, σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να διαχωρίσουμε για να αποφευχθούν παρανοήσεις και ασάφειες, την ύπαρξη της παρούσας διαταραχής με την τεμπελιά και την απλή αδιαφορία που μπορούν επιδεικνύουν τα παιδιά για την λύση και την παραγωγή μια αριθμητικής πράξης.
Εν τέλει, οι δυσκολίες που μπορεί να αποφαίνονται διαφέρουν από παιδί σε παιδί, λόγω των διαφορετικών περιβαλλοντικών παραγόντων και των ερεθισμάτων που δίνονται στο ίδιο. Για αυτό, αν παρατηρηθεί μια δυσκολία στην κατανόηση αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη αριθμητικών παραστάσεων, θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή και να μην δοθούν ερμηνείες και «θεωρίες» από τους μη ειδικούς , οι οποίοι μπορεί να χαρακτηρίσουν την μη κατανόηση = σε όχι διάβασμα, σε απροσεξία, σε τεμπελιά κ.ο.κ. Επιπρόσθετα, για να βοηθήσουμε το ίδιο το παιδί να αντιμετωπίσει την δυσαριθμησία, θα πρέπει να το ενισχύουμε να μην τα παρατάει , να συνεχίσει την προσπάθεια του , να το ενισχύουμε και εμείς οι ίδιοι, είτε είμαστε γονείς, παιδαγωγοί, λοιποί φίλοι . Η ενίσχυση τόσο σε πρακτικό όσο και σε ψυχολογικό τομέα είναι ικανή να βοηθήσει το παιδί. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να κάνουμε το παιδί να αισθανθεί ότι εκείνο φταίει, για αυτό το λόγο είναι καλό να χρησιμοποιούμε  το διάλογο για να αποφύγουμε μετέπειτα δυσχερείς καταστάσεις. Ακόμα, η συμβολή ενός ειδικά καταρτιζομένου επιστήμονα (π.χ. ψυχολόγου με γνώσεις αντιμετώπισης και αποκατάστασης ) είναι σημαντική και όπως έχει ήδη διατυπωθεί η ενίσχυση της ψυχοσυναισθηματικής κατάστασης του παιδιού, και η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του.

Πηγές:




Σχόλια