"Bαδίζοντας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις ... σε έναν κόσμο με γνώση ... σε έναν κόσμο που εγώ & εσύ θα είμαστε ίσοι ..." E.D.

ΜΟΥΣΙΚΗ, ΚΩΦΩΣΗ και ΚΟΧΛΙΑΚΑ ΕΜΦΥΤΕΥΜΑΤΑ

Br eak the Silence 
(με αφορμή την παρακάτω εικόνα) 


  Μουσική και Κώφωση ,δύο έννοιες αντίθετες σημασιολογικά μεταξύ τους, δύο έννοιες με κανένα κοινό στοιχείο. Παρόλα αυτά, δεν θα  μπορούσε να ειπωθεί πως είναι δύο έννοιες που δεν έχουν κανένα σημείο επαφής και σύνδεσης. 

  Η επαφή και η σύνδεση της ΜΟΥΣΙΚΗΣ και της ΚΩΦΩΣΗΣ γίνεται μέσω των κοχλιακών εμφυτευμάτων. 

 Το κοχλιακό εμφύτευμα είναι μια ηλεκτρονική συσκευή σχεδιασμένη για να παρέχει  όχι μόνο μια καλύτερη αντίληψη του ήχου, αλλά  και δυνατότητες κατανόησης της ομιλίας σε παιδιά και ενήλικες με απώλεια ακοής από ελαφρυά έως βαρύτατη περίπτωση. Στην περίπτωση, που γίνει η τοποθετήση ενός κοχλιακού εμφυτεύματος, το παιδί ή ο ενήλικας έχει τη δυντατότητα να ακούει "σωστότερα". Το κοχλιακό εμφύτευμα ουσιαστικά υποκαθιστά τα κατεστραμμένα ή τα νεκρά κύτταρα του κοχλία και διεγείρει το ηχητικό νεύρο. Τέλος, το κοχλιακό εμφύτευμα περιλαμβάνει εξωτερικά τμήματα, τον επεξεργαστή ήχου και τον πομπό που τοποθετούνται και αφαιρούνται εύκολα , αλλά και εσωτερικά τμήματα που τοποθετούνται με χειρουργική επέμβαση και είναι αόρατα, το εμφύτευμα και τη δέσμη ηλεκτροδίων. 


  
  Η τοποθέτηση κοχλιακού εμφυτεύματος αν και βοηθάει αρκετά στην κατανόηση της ομιλίας , στην μετάδοση ήχων υστερεί, διότι τους εκλαμβάνει πιο αλλοιωμένους. Παρόλα αυτά, στα ειδικά σχολεία κωφών αλλά και στα κοινά σχολεία που φοιτούν παιδιά με μειωμένη ακοή, η μουσική παιδεία είναι προαπαιτούμενο των σχολικών προγραμμάτων σπουδών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. 

  Μέσα από έρευνες και μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί,σύμφωνα με την Γεννάρη Μ., τα παιδιά με κοχλιακά εμφυτεύματα αντιδρούν, συμμετέχουν και δραστηριοποιούνται έντονα σε μουσικές δραστηριότητες. Αναγνωρίζουν ηχογραφημένες φωνές, παίζουν μουσικά όργανα, τραγουδούν και το μουσικό τους παιχνίδι εμφανίζει εξελικτικές ομοιότητες με αυτές των ακούοντων παιδιών. Σύμφωνα με την ιδία, όπως  τονίζουν οι Pascual - Leone, Αnsdell et all , η ενασχόληση με την μουσική έχει αυξημένα οφέλη στην ανάπτυξη του εγκεφάλου αλλά και οφέλη στις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των ατόμων. 

 Στη Σχολή Κωφών, εδώ και μερικά χρόνια, πραγματοποιούνται σταθερά μαθήματα μουσικής προπαίδειας για παιδιά με απώλεια ακοής , νηπιακής - προσχολικής ηλικίας και δημοτικού , είτε με κοχλιακά εμφυτεύματα είτε με ακουστικά βαρηκοοϊας, έχοντας ως στόχο την παροχή ίσων δικαιωμάτων με τα ακούοντα παιδιά , αλλά και την παροχή ίσων δικαιωμάτων στο δικαίωμα της μουσικής ευχαρίστησης. 


Οι στόχοι των προγραμμάτων μουσικής προπαίδειας είναι: 

  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων ακρόασης και ακουστικής μνήμης.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων εκτέλεσης και χρήσης μουσικών οργάνων, αλλά και αναγνώριση της μουσικής. 
  • Ανάπτυξη φωνητικών δεξιοτήτων.
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων μουσικής σκέψης.
  • Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. 
  • Συμμετοχή σε μουσικές δραστηριότητες , και καλλιέργεια της μουσικής αγάπης στα παιδιά και στους μετέπειτα ενήλικες. 

Πηγές:

  • www.akoh.gr  
  • http://eid-scholi-kofon-lef.schools.ac.cy 

Σχόλια