"Bαδίζοντας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις ... σε έναν κόσμο με γνώση ... σε έναν κόσμο που εγώ & εσύ θα είμαστε ίσοι ..." E.D.

Υλικό & Δραστηριότητες για την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών


Το υλικό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών, είναι απλά παιχνίδια, κάρτες, πάζλ και ηλεκτρονικό υλικό. Παιχνίδια απαλλαγμένα από βία, τέρατα, πυροβολισμούς ή σκοποβολή ανθρώπων και ζώων. Εκπαιδευτικά παιχνίδια που ενισχύουν δεξιότητες όπως η μνήμη, η εκμάθηση αριθμών, η χρήση και η εκμάθηση ξένης γλώσσας, η εκμάθηση αριθμητικών πράξεων, αλλά και η εκμάθηση κινητικής δραστηριότητας. Παιχνίδια φιλικά και προς τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τους γονείς, και φυσικά τους λογουθεραπευτές. Βλέπουμε παρακάτω ένα παρόμοιο παιχνίδι με τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, το childsplay. Το παρόν παιχνίδι αποτελεί μια συλλογή από εκπαιδευτικά παιχνίδια κατάλληλα για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.








Άλλα εκπαιδευτικά παιχνίδια που θα βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει το λόγο, είναι η παροχή καρτελών εικόνων και η περιγραφή γιατί ένα αντικείμενο αν ταιριάζει ή όχι με τα υπόλοιπα της ομάδας. Χαρακτηριστικό είναι το Bitiak.




Παράλληλα, η καρτέλες με ακολουθία γεγονότων ή χρόνου με τρεις, τέσσερις ή πέντε εικόνες. Ένα παιχνίδι που θα εξασκήσει τον χωροχρονικό προσανατολισμό των παιδιών, ομοίως θα βοηθήσει στην αναπτύξει του αφηγηματικού και περιγραφικού τους λόγου.
                              


Ασκήσεις για εκμάθηση αριθμών και ενίσχυση της εκμάθησης του μετρήματος.






Ασκήσεις λογικής, για την ενίσχυση της εκμάθησης της γνώσης των συνδυασμών, των χρωμάτων και των σχημάτων.


Ασκήσεις για την αναγνώριση του πρώτου γράμματος μιας λέξης. Κατάλληλη άσκηση και για παιδιά με μαθησιακές ή φωνολογικές δυσκολίες. Ο στόχος της παραπάνω άσκησης είναι η ανάπτυξη της γλωσσικών και των φωνολογικών χαρακτηριστικών ενός γράμματος και μιας λέξης.



Ασκήσεις που έχουν ως στόχο να ενισχύσουν την παρατηρητικότητα μέσα από την εύρεση διαφορών σε εικόνες.



Ασκήσεις με την αναγνώριση ζώων ή αντικειμένων, αλλά και ήχων των ιδίων. Σε αυτή την περίπτωση επιδιώκεται να αναγνωριστούν λέξεις, τα παιδιά να συσχετίσουν λέξεις με ζώα και αντικείμενα  και να αποκτήσουν γενικές γνώσεις.





Ασκήσεις για την εκμάθηση και φωνολογική διαχώριση του «κ» και του «τ» , ο στόχος εδώ είναι να αναγνωριστούν γράμματα αλλά να αποδοθούν με σωστή φωνολογική φώνηση.







            Παιχνίδι με εικόνες με φωνολογικό περιεχόμενο. Ένα παιχνίδι που προσδιορίζει τι ακούμε, και πως μπορεί το παιδί να διαχωρίσει την άρθρωση των γραμμάτων –δ, -β, -θ και –φ.




            Παιχνίδι με εικόνες για φωνολογικό αρθρωτικό στόχο. Το «σ» εμφανίζεται ως ένα κοινό χαρακτηριστικό των παιδιών με σιγματισμό. Στόχος είναι η διαφοροποίηση σε φωνολογικό επίπεδο των –σ, -θ, -ζ, -δ, και –β.
             


 Επιπρόσθετα, πολύ γνωστό παιχνίδι που χρησιμοποιείται είναι η συσχέτιση ενός ζώου για παράδειγμα με ένα όνομα και το είδος του. Για την ενίσχυση της φωνολογικής ορθότητας.
  Άλλες δραστηριότητες και παιχνίδια για παιδιά με προβλήματα λόγου είναι η αφήγηση ιστοριών, τα παιχνίδια παρατηρητικότητας και περιγραφής εικόνων, η συμπλήρωση πάζλ, η αντιστοίχιση, τα σταυρόλεξα με εικόνες, οι ασκήσεις  συμπλήρωσης λέξεων και εντοπισμού λαθών, τα παιχνίδια με συλλαβές ζώων και αντικειμένων, οι ασκήσεις με ταυτοποίηση σχημάτων και ενίσχυση της οπτικής μνήμης, τα παιχνίδια ακουστικής και οπτικής ταυτοποίησης διάφορων φαινομένων, ζώων ή αντικειμένων. Επιπλέον, τα  παιχνίδι για την ανάπτυξη της σωματογνωσίας και της πλευρίωσης, κ.ο.κ.  
   Στις μέρες μας, υπάρχει μια πληθώρα αριθμού υλικού, δραστηριοτήτων, ασκήσεων που μπορεί να χρησιμοποιήσει όχι μόνο ο λογοθεραπευτής, αλλά και ο παιδαγωγός και ο γονέας για να ενισχύσει και να βοηθήσει στην ανάπτυξη του παιδιού. Τα παραπάνω παιχνίδια που αναφέρθηκαν έχουν ως στόχο να αναπτύξουν όχι μόνο το γλωσσικό επίπεδο του παιδιού, αλλά να βοηθήσουν στην ταυτοποίηση λέξεων και αντικειμένων, στο διαχωρισμό με την βοήθεια των ήχων, στην ενίσχυση και ανάπτυξη της ακουστικής και οπτικής μνήμης, στο διαχωρισμό ζώων, σχημάτων, αντικειμένων. Στην κατηγοριοποίηση, παρατηρητικότητα, πλευρίωση, προσανατολισμό, χρονική ακολουθία και γενικότερα στην ανάπτυξη των γενικών γνώσεων του παιδιού.
  Ωφέλιμα για την ανάπτυξη του παιδιού είναι τα διαδραστικά και τα ομαδικά παιχνίδια, τα οποία μπορούν να αναπτύξουν επιπλέον και την κοινωνικότητα του παιδιού. Κάποια από αυτά μπορεί να είναι τα ομαδικά σπορ, όπως είναι το ποδόσφαιρο, βόλεϊ, ομοίως η θεατρική αγωγή, η μουσικοκινητική αγωγή, τα παιχνίδια ρόλων και μέσα στο σχολικό περιβάλλον μέσα από τις γωνιές αλλά και στο οικογενειακό περιβάλλον. Πέρα από την ανάπτυξη της κοινωνικότητας, το παιδί θα μάθει να συνεργάζεται είτε με τους συμμαθητές– συνομηλίκους του, είτε με τους δασκάλους και γονείς και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Επιπρόσθετα, θα μάθει μέσα από τα παιχνίδια ρόλου, να λαμβάνει ευθύνες και να μπαίνει και στη θέση κάποιου άλλου(ενσυναίσθηση). Τα ομαδικά και διαδραστικά παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν και να αντιμετωπίσουν προβλήματα συμπεριφορών αλλά και προσαρμογής του παιδιού.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία



Σχόλια