"Bαδίζοντας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις ... σε έναν κόσμο με γνώση ... σε έναν κόσμο που εγώ & εσύ θα είμαστε ίσοι ..." E.D.

Γλωσσικός Αρνητισμός (Μουτισμός)

Γλωσσικός Αρνητισμός ή Μουτισμός 




 Ο γλωσσικός αρνητισμός ή μουτισμός είναι η άρνηση για ομιλία, οφειλούμενη σε ψυχογενή παράγοντα. Το παιδί ή ο ενήλικας έχει κατακτήσει την ομιλία, αλλά λόγω μιας αιτίας ή ενός παράγοντα δεν χρησιμοποιεί την ομιλία. Ο γλωσσικός αρνητισμός ορίζεται και ως η επιλεκτική αλαλία (selective muticm), ο οποίος ορισμός εισάχθηκε από τον ψυχίατρο Moritz Tramer (1934). 
 Τα αίτια αυτής της δυσλειτουργίας είναι τα αρνητικά βιώματα και οι ψυχογενής τραυατισμοί. Ισχνές αιτίες είναι η υπερβολική ευαισθησία, η πίεση για τη μέγιστη σχολική επίδοση, τα προβλήματα στο οικογενειακό περιβάλλον, ομοίως η εμφάνιση βίας τόσο σε οικογενειακό, όσο και κοινωνικό περιβάλλον, τα αρνητικά βιώματα που το παιδί δεν έχει ξεπεράσει, και η ελλιπής - μειωμένη γλωσσική ικανότητα τόσο του κοινωνικού όσο και του οικογενειακού περιβάλλοντος του παιδιού ή ατόμου. Η απώλεια της ομιλίας είναι ξαφνική και χρησιμοποιείται ως διέξοδος και το παιδί ή ο ενήλικας για να επικοινωνήσει χρησιμοποιεί είτε τον γραπτό λόγο, είτε τις μιμητικές κινήσεις.  
Μπορεί να εφανιστεί στο 3ο έτος της σχολικής ζωής του παιδιού.
 Η διάγνωση ανάγει την ανάγκη εξέτασης της απόρριψης του αυτισμού, άλλων διαταραχών όπως είναι η αφασία και η αφωνία, εγκεφαλικών ζημιών. Πιο σημαντικό είναι για την διάγνωση είναι η εξέταση του ιστορικού του παιδιού. 
 Οι επιπτώσεις του γλωσσικού αρνητισμού είναι η εμφάνιση "προβλημάτων" στις κοινωνικές δεξιότητες και στην κοινωνική αλληλεπίδραση με άλλα άτομα. 
 Η θεραπεία έγκειται στην ψυχανάλυση και στην ψυχολογία της συμπεριφοράς. Ως διαταραχή, τα θεραπευτικά μέσα που χρησιμοποιούνται συνίστανται τα μέσα της Κλινικής Ψυχολογίας και της Παιδοψυχοθεραπείας. Στην θεραπευτική διαδικασία εντάσσεται και ο ρόλος του λογοθεραπευτή, όπου με την κατάλληλη παρέμβαση ενισχύει, και βελτιώνει τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού, έτσι ώστε να αποφευχθεί η απομόνωση και η περιθωριοποίηση. 
 Τέλος, στην περίπτωση που ένα παιδί εμφανίσει γλωσσικό αρνητισμό είναι αναγκαίο να δοθεί προτεραιότητα στην απελευθέρωση του λόγου για τον οποίο σιωπεί, ώστε να αποκατασταθεί η υγιής ομιλία του. 


Ηλεκτρονικές Πηγές 

  • Ειδικό Κέντρο Αποκατάστασης, http://www.koursari.gr 
  • http://specialedu.gr
  • http://www.iator.gr

Σχόλια