Γλωσσικός Αρνητισμός ή Μουτισμός
Ο γλωσσικός αρνητισμός ή μουτισμός είναι η άρνηση για ομιλία, οφειλούμενη σε ψυχογενή παράγοντα. Το παιδί ή ο ενήλικας έχει κατακτήσει την ομιλία, αλλά λόγω μιας αιτίας ή ενός παράγοντα δεν χρησιμοποιεί την ομιλία. Ο γλωσσικός αρνητισμός ορίζεται και ως η επιλεκτική αλαλία (selective muticm), ο οποίος ορισμός εισάχθηκε από τον ψυχίατρο Moritz Tramer (1934).
Τα αίτια αυτής της δυσλειτουργίας είναι τα αρνητικά βιώματα και οι ψυχογενής τραυατισμοί. Ισχνές αιτίες είναι η υπερβολική ευαισθησία, η πίεση για τη μέγιστη σχολική επίδοση, τα προβλήματα στο οικογενειακό περιβάλλον, ομοίως η εμφάνιση βίας τόσο σε οικογενειακό, όσο και κοινωνικό περιβάλλον, τα αρνητικά βιώματα που το παιδί δεν έχει ξεπεράσει, και η ελλιπής - μειωμένη γλωσσική ικανότητα τόσο του κοινωνικού όσο και του οικογενειακού περιβάλλοντος του παιδιού ή ατόμου. Η απώλεια της ομιλίας είναι ξαφνική και χρησιμοποιείται ως διέξοδος και το παιδί ή ο ενήλικας για να επικοινωνήσει χρησιμοποιεί είτε τον γραπτό λόγο, είτε τις μιμητικές κινήσεις.
Μπορεί να εφανιστεί στο 3ο έτος της σχολικής ζωής του παιδιού.
Μπορεί να εφανιστεί στο 3ο έτος της σχολικής ζωής του παιδιού.
Η διάγνωση ανάγει την ανάγκη εξέτασης της απόρριψης του αυτισμού, άλλων διαταραχών όπως είναι η αφασία και η αφωνία, εγκεφαλικών ζημιών. Πιο σημαντικό είναι για την διάγνωση είναι η εξέταση του ιστορικού του παιδιού.
Οι επιπτώσεις του γλωσσικού αρνητισμού είναι η εμφάνιση "προβλημάτων" στις κοινωνικές δεξιότητες και στην κοινωνική αλληλεπίδραση με άλλα άτομα.
Η θεραπεία έγκειται στην ψυχανάλυση και στην ψυχολογία της συμπεριφοράς. Ως διαταραχή, τα θεραπευτικά μέσα που χρησιμοποιούνται συνίστανται τα μέσα της Κλινικής Ψυχολογίας και της Παιδοψυχοθεραπείας. Στην θεραπευτική διαδικασία εντάσσεται και ο ρόλος του λογοθεραπευτή, όπου με την κατάλληλη παρέμβαση ενισχύει, και βελτιώνει τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού, έτσι ώστε να αποφευχθεί η απομόνωση και η περιθωριοποίηση.
Τέλος, στην περίπτωση που ένα παιδί εμφανίσει γλωσσικό αρνητισμό είναι αναγκαίο να δοθεί προτεραιότητα στην απελευθέρωση του λόγου για τον οποίο σιωπεί, ώστε να αποκατασταθεί η υγιής ομιλία του.
Οι επιπτώσεις του γλωσσικού αρνητισμού είναι η εμφάνιση "προβλημάτων" στις κοινωνικές δεξιότητες και στην κοινωνική αλληλεπίδραση με άλλα άτομα.
Η θεραπεία έγκειται στην ψυχανάλυση και στην ψυχολογία της συμπεριφοράς. Ως διαταραχή, τα θεραπευτικά μέσα που χρησιμοποιούνται συνίστανται τα μέσα της Κλινικής Ψυχολογίας και της Παιδοψυχοθεραπείας. Στην θεραπευτική διαδικασία εντάσσεται και ο ρόλος του λογοθεραπευτή, όπου με την κατάλληλη παρέμβαση ενισχύει, και βελτιώνει τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού, έτσι ώστε να αποφευχθεί η απομόνωση και η περιθωριοποίηση.
Τέλος, στην περίπτωση που ένα παιδί εμφανίσει γλωσσικό αρνητισμό είναι αναγκαίο να δοθεί προτεραιότητα στην απελευθέρωση του λόγου για τον οποίο σιωπεί, ώστε να αποκατασταθεί η υγιής ομιλία του.
Ηλεκτρονικές Πηγές
- Ειδικό Κέντρο Αποκατάστασης, http://www.koursari.gr
- http://specialedu.gr
- http://www.iator.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου