"Bαδίζοντας σε έναν κόσμο χωρίς διακρίσεις ... σε έναν κόσμο με γνώση ... σε έναν κόσμο που εγώ & εσύ θα είμαστε ίσοι ..." E.D.

Παιδική ανασφάλεια



Γιατί τα μικρά παιδιά έχουν ανασφάλειες; 




  Η ανασφάλεια αν την παρατηρήσουμε ετυμολογικά, θα δούμε πως προέρχεται από το αν και τη λέξη ασφάλεια. Η ασφάλεια είναι η προστασία από τον κίνδυνο, την απώλεια, και είναι η σιγουριά στο να ανήκεις κάπου που σε προστατεύουν και σε αγαπάνε. 

  Γιατί όμως παιδική ανασφάλεια; Η ανασφάλεια συνήθως έχει τις ρίζες της στην παιδική ηλικία, όταν το περιβάλλον μεταβάλλεται συχνά, όταν ένας από τους δύο γονείς ή και οι δύο είναι αδιάφοροι - απόμακροι από το παιδί ή ακόμα και όταν ο εκφοβισμός είχε κυρίαρχο ρόλο μέσα στο περιβάλλον της οικογένειας, ακόμα οι επικριτικοί- απορριπτικοί γονείς μπορούν να δημιουργήσουν στο παιδί αισθήματα ανασφάλειας. 

 Τα αποτελέσματα: χαμηλή αυτοπεποίθηση, προφανώς εμφάνιση διαταραχών διαγωγής, ομοίως συναισθηματικών διαταραχών, προβλήματα συμπεριφοράς συνακόλουθα αδυναμία λήψης αποφάσεων, χαμηλή επίδοση, αδυναμία δημιουργίας σχέσεων, φόβος για αποτυχία, απόρριψη, αποδοκιμασία & κριτική. Έχοντας συναισθηματικές ελλείψεις και συνήθως διατηρεί την ανασφάλεια και στην εφηβική - ενήλικη ζωή του.

 Τρόποι εξάλειψης ανασφάλειας (Λανθασμένοι)Κατά την εφηβική-ενήλικη ηλικία συνήθως ψάχνουμε, "λανθασμένα", άτομα δυναμικά, με υψηλή αυτοπεποίθηση να βρούμε ασφάλεια δίπλα τους. Γιατί λανθασμένα; Δεν προσπαθούμε να βγάλουμε την ανασφάλεια από τη ζωή μας, αλλά να την "καλύψουμε" με την ασφάλεια του άλλου, έχοντας ως επακόλουθα προβλήματα μια ζωή "εξαρτώμενη" , χωρίς ενδιαφέρον, χωρίς ρίσκα, και με τον κίνδυνο εκδήλωσης περαιτέρω ανασφαλειών. 

Τρόποι εξάλειψης ανασφάλειας (ατομικά) : Η ανασφάλεια μπορεί να αφανιστεί μέσω σταθερών σχέσεων, όπου ο σεβασμός και η αλληλοκατανόηση θα είναι κυρίαρχα. Σχέσεις που θα εμπνεύσουν σιγουριά και αυτοπεποίθηση.

Τρόποι εξάλειψης από τους γονείς: Η οικογένεια παίζει ένα σημαντικό ρόλο στη ζωή του ατόμου για την ολόπλευρη ανάπτυξη του. Και για αυτό το λόγο, ο ρόλος της είναι "καταλυτικός" προς την συμπεριφορά του παιδιού. 
  • Οι γονείς θα πρέπει να μην χαρακτηρίζουν το ίδιο το παιδί, αλλά τις πράξεις του. Για παράδειγμα, η χρήση των όρων "ανεύθυνος", "κουτός", "ανίκανος", κλπ τυπώνονται στο μυαλό του παιδιού και το επηρεάζουν αναλόγως. 
  • Όχι κριτική στάση - απορριπτική ,αλλά ενθαρρυντική ακόμα και όταν κάνει λάθη. Κανείς δεν είναι τέλειος και ας μην ξεχνούμε πως ποιος δεν είναι ο γονιός που δεν έκανε σαν παιδί λάθη. Μέσα από τη συζήτηση το παιδί θα καταλάβει το λάθος του και όχι μέσα από την απόρριψη, την τιμωρία, κ.ο.κ. 
  • Συνώνυμο της απόρριψης είναι η υπερπροστασία. Τίποτα από τα δύο θα ωφελήσει κανένα παιδί. 
  • Δίνουμε στο παιδί τη δυνατότητα να πάρει πρωτοβουλίες, αποφάσεις.
  • Το βοηθούμε να κατανοήσει τις αδυναμίες και τους φόβους του. 
  • Ενθαρρύνουμε και ενισχύουμε το παιδί να προσπαθεί, ανεξάρτητα αν αποτύχει ή επιτύχει. 
  • Ακούμε και προσέχουμε το παιδί, του δείχνουμε πως είμαστε εκεί πάντα για εκείνο.
  • Αποφεύγουμε τις συγκρίσεις. 

Tο σταθερό περιβάλλον, η ρουτίνα τις καθημερινότητας, η στοργή - το ενδιαφέρον, η κατανόηση, αποτελούν σημαντικοί παράγοντες στην ανάπτυξη του κάθε παιδιού ...  

Eνδεικτικές πηγές: 

  • http://www.daniilidou.gr
  • http://www.help-net.gr
  • http://papadopsixologos.blogspot.gr

Σχόλια