Σχολικός Εκφοβισμός - "bullying"
Το 1978 στη Νορβηγία, για πρώτη φορά μελετήθηκε το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Και 9 χρόνια αργότερα, το 1987 εμφανίστηκε ο όρος "bullying" . Πάραυτα δεν σημαίνει πως πριν το 1978, δεν υπήρχε σχολικός εκφοβισμός.
Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας που εμφανίζεται επί το πλείστον σε πολλές ευρωπαϊκές αλλά και μη χώρες. Αφορά τη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων με στόχο να προκληθεί πόνος, αναστάτωση, εκμετάλλευση.
Συνήθως εμφανίζεται με την μορφή του λεκτικού(υβριστικές εκφράσεις, κοροϊδία, φραστικές επιθέσεις, απειλές, σχόλια, ειρωνείες και χρήση υποτιμηκών παρατσουκλιών) ,
του κοινωνικού - έμμεσου (διάδοση φημών, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, απομόνωση από την ομάδα),
του ηλεκτρονικού ( εκβιασμός μέσω Διαδικτύου, απειλές μέσω μηνυμάτων στο κινητό,κλπ) ,
του σωματικού (σπρωξίματα, σκουντήματα, γροθιές, κλοτσιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα , δαγκωνιές) ,
του σεξουαλικού (υβριστικά σχόλια με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, σεξουαλικές επιθέσεις, ανεπιθύμητα αγγίγματα),
του ρατσιστικού (διάδοση αρνητικών σχολίων λόγων καταγωγής, προέλευσης, οικονομικής κατάστασης, αναπηρίας)
και με εκβιασμό (απόσπαση χρημάτων , προσωπικών αντικειμένων ή εξαναγκασμός για μη επιθυμητές πράξεις).
Χαρακτηριστικά παραδείγματα "bullying" αποτελεί η ιστορία του Όλιβερ Τουίστ, η οποία διαδραματίζεται τον 19ο αιώνα. Ακόμη, στα μυθιστορήματα για το Αγγλοσαξωνικό εκπαιδευτικό σύστημα αναφέρεται πως ο εκφοβισμός των μεγαλύτερων είναι αποδεκτό καθεστώς.
Τα αίτια του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι ποικίλα συναισθηματικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικογενειακά. Η επιρροή από το σπίτι , το οικογενειακο περιβάλλον διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση στάσεων και στην ανάπτυξη πρακτικών. Ακόμη, η διαφορετικότητα του "θύματος" του εκφοβισμού, είτε λόγω προέλευσης, είτε λόγω οικονομικών - κοινωνικών παραγόντων, είτε λόγω αναπηρίας, είτε λόγω κιλών - σωματικούς βάρους, είτε λόγω φύλου, είτε εσωτερικών παραγόντων (χαμηλών τόνων, ντροπαλό παιδί). Επιπρόσθετα, το ίδιο το παιδί που εκφοβίζει μπορεί να έχει υπάρξει θύμα εκφοβισμού στο παρελθόν. Ακόμη, ο εκφοβισμός μπορεί να ληφθεί ως συναισθηματική ανωτερότητα, εξουσία, ισχύ - δύναμη. Επιπλέον, η εμφάνιση εκφοβισμού για εξάλειψει συναισθημάτων πικρίας, λύπης, απογοήτευσης, ζήλιας.
Τα αίτια του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι ποικίλα συναισθηματικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικογενειακά. Η επιρροή από το σπίτι , το οικογενειακο περιβάλλον διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση στάσεων και στην ανάπτυξη πρακτικών. Ακόμη, η διαφορετικότητα του "θύματος" του εκφοβισμού, είτε λόγω προέλευσης, είτε λόγω οικονομικών - κοινωνικών παραγόντων, είτε λόγω αναπηρίας, είτε λόγω κιλών - σωματικούς βάρους, είτε λόγω φύλου, είτε εσωτερικών παραγόντων (χαμηλών τόνων, ντροπαλό παιδί). Επιπρόσθετα, το ίδιο το παιδί που εκφοβίζει μπορεί να έχει υπάρξει θύμα εκφοβισμού στο παρελθόν. Ακόμη, ο εκφοβισμός μπορεί να ληφθεί ως συναισθηματική ανωτερότητα, εξουσία, ισχύ - δύναμη. Επιπλέον, η εμφάνιση εκφοβισμού για εξάλειψει συναισθημάτων πικρίας, λύπης, απογοήτευσης, ζήλιας.
Εν τέλει, ο εκφοβισμός αποτελεί μια ισχνή - κατ' επανάληψη και διάρκεια αναγωγή αρνητικών πράξεων σε ένα ή περισσότερα άτομα. Η αρνητική πράξη σημειώνει την πράξη, η οποία γίνεται εσκεμμένα για να προκαλέσει είτε κάποια βλάβη, είτε κάποια συναισθηματική αναστάτωση μέσω των παραπάνω μορφών που αναφέραμε. Επιπλέον, χαρακτηρίζεται από επανάληψη και δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο γεγονός ή έναν καβγά , και χαρακτηρίζεται από σχέσεις εξουσίας-κυριαρχίας και μη.
Στο video που ακολουθεί γίνεται μια προσπάθεια πρόληψης - εξάλειψης της εκφοβιστικής συμπεριφοράς από τα ίδια τα παιδιά....
Ενδεικτικές Πηγές:
- http://www.e-abc.eu/gr
- http://el.wikipedia.org
- http://3dim-tripol.ark.sch.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου